Er du litt sliten og stresset på samme tid??

Man kan faktisk være det!!

Med 2 fulle jobber, 1 barn og oppussing, så må jeg faktisk innrømme at jeg blir sliten en gang i blandt og kanskje oftere enn det! Spesielt den siste tiden. Året etter graviditet og fødsel har vært mitt beste år på alle områder utenom formen! og tro meg; vitaminer på boks har ikke fungert veldig bra!

 Jeg har lenge trodd at jeg ikke er spesielt usunn;, drikker verken brus, spiser masse fet mat eller røker.

Men det stemmer faktisk ikke.. det at man ikke spiser usunt, betyr ikke dermed at man spiser riktig?

Er lei av å være "daff" og "småurolig i kroppen" for de minste ting.

Er du stresset?

Sett kryss på listen ved de symptomene du opplever nærmest daglig:

  Nesten daglig
Sjeldent
Mild grad Stor
grad
1. Du føler deg groggy, eller har vanskelig for å stå opp om morgenen.        
2. Våkner med en følelse av bekymring og engstelse.        
3. Du føler deg trøtt hele tiden.        
4. Du mister energi i løpet av dagen.        
5. Du er irritabel, sint og har humørsvingninger.        
6. Rastløshet.                      
7. Apati.               
       
8. Depresjon.                      
9. En følelse av at du ikke klarer det du har satt deg som mål.        
10. Utmattelse ? eller svakhet.                  
11. Vanskelig for å ta beslutninger.              
12. Manglende motivasjon        
13. Overreaksjon på alminnelig, dagligdags stress.        
14. Angstanfall.                      
15. Søvnproblemer.                      
16. Konstant sultfølelse.                  
17. Konstant fysen.                      
18. Raske, hamrende hjerteslag.              
19. Nedsatt immunforsvar, tilbøyelighet til forkjølelse og influensa.        
20. Allergier.          
21. Dårlig grokjøtt.        
22. Dårlig hukommelse.        
23. Ujevn og uren hud. Soppinfeksjon.        
24. Overdreven svie.  

"Har du satt 6 eller flere kryss, så trenger kroppen din en forandring"

Storesøsteren min er veldig opptatt av "riktig mat" og har ikke helt skjønt hvordan hun har orket å være så bevist på hva hun spiser og ikke spiser.. Jeg har tenkt at jeg spiser hva jeg vil, er ikke spesielt usunn av den grunn, men som på veldig mange andre ting, så er jeg lik storesøster der også. Hun har sett at jeg både har blitt sliten og trøtt for mindre ting i lang tid, og ingen tvil om at jeg har fokusert på feil ting.

Jeg er først og fremst mamma, men jeg jobber også fult, pusser opp hus, holder hjemmet i orden, er kjæreste og prøver å ta meg tid til veninder en gang i blandt. Og det hjelper faktisk ikke med ekstra timer søvn når man er like trøtt når man vokner igjen.

Ja årstiden kan være litt av grunnen, men i en alder av 23 år så føler jeg at jeg skulle hatt mye mer energi!

jeg er veldig opptatt av matrutinene til Leah og hva hun spiser, men i en litt stresset hverdag, så glemmer jeg fort meg selv.

- Nå er det nye tider og nye måltider fremover og jeg gleder meg til å komme i bedre form! Kanskje jeg etter hvert også får overskudd til å trene litt?

For å starte riktig, må man starte på bunn så da begynner jeg med maten

ANTISTRESSMAT

? Blodsukkerstabiliserende mat med en lav glykemisk indeks med grove karbohydrater.
? Mat som er rik på mikronæringsstoffer, lukt og farge.
? Mat som blir tilberedt og inntatt i en avslappet atmosfære, samt godt tygget og fordøyd.
? Mat uten "stimulanser", det holder med én godisdag i uken.
? Mat som er laget fra grunnen
? unngå fastfood/junkfood

her er noen tips:

Kjøttmiddag
Velg: Kyllingfilet, biff og vilt
Dropp: Pølser, kjøttpudding og koteletter med mye flesk

Taco-/spagettimiddag
Velg: Karbonadedeig eller renskåret kjøtt
Dropp: Kjøttdeig, medisterdeig o.l.

Fiskemiddag
Velg: Fileter eller skalldyr. Husk å variere mellom ulike fiskeslag.
Dropp: Fiskepinner o.l. hvis de er panert i mye fett. Varm dem i så fall i ovnen,
ikke i stekepanne med enda mer fett.

Snacks
Velg: Popkorn, nøtter (og spesielt valnøtter) eller potetgull stekt i enten rapsolje, peanøttolje, olivenolje e.l. Les innholdsfortegnelsen. Aller best: Stek chips selv, hjemme i ovnen.
Dropp: Kjeks lagd på ugunstige fett-typer. Potetgull stekt i usunn eller ukjent oljetype. Står det bare vegetabilsk olje, betyr det ofte palmeolje, som du med fordel kan styre unna.

Pålegg
Velg: Makrell i tomat eller halvfete/magre oster, mager leverpostei eller egg. NB! Husk grønnsaker oppå pålegget!
Dropp: Fete oster, salami o.l.

Drikke
Velg: Skummet melk, ekstra lett lettmelk, lettmelk eller smaksmelk lagd på lettmelk.
Dropp: H-melk og drikkeyoghurt.

Is
Velg: Saftis, yoghurtis eller en liten porsjon vanlig vaniljeis med bær oppå.
Dropp: Is med sjokobiter og liknende. Prøv også å venne deg av med de aller
rauseste porsjonene ? og søte sauser på toppen. I hvert fall til hverdags.



Jeg blir motivert bare av å lese om mat, men er ikke spesielt "streng" mot meg selv, så jeg begynner i det små og lærer litt underveis.

- Vi har begynt med å bytte ut alt av bødvarer til spelt eller rug istedenfor hvete.(som har hjulpet utrolig på magen!) Middagen består mer av rent kjøtt og salater ennpoteter, chips, potetstappe, sauser osv ,Grov pasta istede for fin. Og Alltid vann til maten.  dette brø jo ikke være så vanskelig å holde vedlike? :)

Folk lurer sikkert på hvorfor jeg brått er opptatt av alt dette når jeg egentlig veier litt for lite fra før? men dette handler faktisk ikke om utseende, slanking e.l, men om trivsel og form! :) Hvis man kan legge litt på seg av dette i tillegg, så "ja takk!!":)

Hvis man kan få bedre mage, mer energi, mindre stres og finere hud, så er det verdt et forsøk!

Flere som blir motivert??

Nå er det tid for deilig, sunn kveldsmat!!

Håper dere har en "sunn" kveld videre :)

Vi blogges!!

 

9 kommentarer

sjokoladeilomma

08.feb.2011 kl.00:22

Er så enig! Flott innlegg, håper flere leser det :)

lillemarihone

08.feb.2011 kl.00:31

sjokoladeilomma:tusen takk! kanskje flere klarer å "vokne opp og stresse ned"

Iselin

08.feb.2011 kl.00:34

Motivert! Definitivt :)

lillemarihone

08.feb.2011 kl.00:37

Iselin: så flott!! godt å høre at innlegget er motiverende! legg gjerne igjen en kommentar å si hvordan det går:)

sjokoladeilomma

08.feb.2011 kl.00:38

Vi lever dessverre i et stress-samfunn, så jeg tror de som trenger det mest, også er de som stort sett unngår alle slike tips... Men innlegg som dette kan jo uansett klare å fange opp de som er på vei til å bli "stress-verstinger". Og DET er ikke verst! Det er kjempeviktig! Så stå på! :-)

lillemarihone

08.feb.2011 kl.00:46

sjokoladeilomma: helt enig!! har lenge ungått det selv og merker at nå er det på tide å ta seg av det, før det blir et problem.

Livet skal nytes, ikke stresses:) Tusen takk igjen!

Vinterbarnet

08.feb.2011 kl.00:50

Det var mange gode tips å hente her :)

sjokoladeilomma

08.feb.2011 kl.00:51

Bare koselig :-)

Ingeborg Gulla

08.feb.2011 kl.00:52

er nok det, ja...

Skriv en ny kommentar

lillemarihone

lillemarihone

23, Fredrikstad

Jeg er en jente på 23 år som bor i Fredrikstad med min datter og samboer. Her bruker vi fritiden på familie, venner og oppussing av et gammelt hus. Mine interesser er Interiør og mote. Ta en titt da vel?:)

Kategorier

Arkiv

hits